Τίτλος

Προσαρμοσμένη για το SEO Μετα-Περιγραφή
Μια πρωτοποριακή δικαστική απόφαση καθιστά τις τράπεζες υπεύθυνες για το περιβόητο «κούρεμα» των ομολόγων PSI, ανοίγοντας το δρόμο για την αποζημίωση των θυμάτων.

Τίτλος>

Περιεχόμενα

  1. Παράγραφος εισαγωγής βελτιστοποιημένη για το SEO
  2. Απόφαση: για τις τράπεζες και τους καταθέτες-αποταμιευτές
  3. Το μεταβαλλόμενο τοπίο των ΑΤΜ
  4. Προειδοποιητικά σημάδια για ενυπόθηκα δάνεια
  5. Κατανόηση του κλεισίματος τραπεζικών καταστημάτων και του ψηφιακού αποκλεισμού

Παράγραφος εισαγωγής βελτιστοποιημένη για το SEO

Η πρωτοποριακή απόφαση του Εφετείου Αθηνών δίνει ελπίδα στα θύματα του περιβόητου κουρέματος των ομολόγων PSI, που ζητούν αποζημίωση από τις τράπεζες.

Απόφαση: για τις τράπεζες και τους καταθέτες-αποταμιευτές

Η πρόσφατη απόφαση του Εφετείου Αθηνών προκάλεσε σοκ στον τραπεζικό κλάδο, ιδίως σε σχέση με το διαβόητο PSI (κούρεμα ομολόγων) που προκάλεσε χάος πριν από μια δεκαετία.

Η δικαστική απόφαση άνοιξε το δρόμο για την αποζημίωση των καταθετών που έπεσαν θύματα του κουρέματος, καθιστώντας τις τράπεζες υπεύθυνες για την έλλειψη διαφάνειας.

Σε μια πρωτοποριακή ετυμηγορία, το Εφετείο τάχθηκε υπέρ ενός καταθέτη που επένδυσε σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου χωρίς να έχει ενημερωθεί επαρκώς για τους σχετικούς κινδύνους.

Ως αποτέλεσμα, ο επενδυτής υπέστη σημαντικές απώλειες όταν τα ομόλογα υπέστησαν αναγκαστικό κούρεμα. Το δικαστήριο έκρινε την τράπεζα υπεύθυνη για την παράλειψη παροχής κρίσιμων πληροφοριών και διέταξε πλήρη αποζημίωση για τις ζημίες που υπέστη.

Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί σημαντική απόκλιση από την αρχική απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, το οποίο απέρριψε την αγωγή. Η ανατροπή του Εφετείου δημιουργεί ένα προηγούμενο που δίνει ελπίδα και σε άλλα θύματα του PSI που αναζητούν δικαιοσύνη.

Η Ένωση Ελλήνων Επενδυτών υπογράμμισε την αναγνώριση από το Εφετείο της ευθύνης της τράπεζας για την έλλειψη ενημέρωσης των καταθετών σχετικά με τη φύση των επενδύσεών τους και την υποβάθμιση των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου.

Το δικαστήριο αναγνώρισε ότι η τράπεζα διέθετε γνώση του αυξημένου κινδύνου που σχετίζεται με τα ομόλογα και την υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας του ελληνικού Δημοσίου. Ωστόσο, ο επενδυτής έμεινε ανενημέρωτος, με αποτέλεσμα να υποστεί σημαντικές ζημίες και να μην είναι σε θέση να τις μετριάσει.

Με βάση αυτά τα συμπεράσματα, το Εφετείο διέταξε την τράπεζα να αποζημιώσει τον επενδυτή για ολόκληρο το ποσό που είχε επενδύσει σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου.

Επιπλέον, το δικαστήριο επιδίκασε τον ισοδύναμο τόκο που θα είχε κερδίσει ο επενδυτής από προθεσμιακές καταθέσεις, αν δεν είχε επιλέξει να επενδύσει σε ομόλογα. Στον επενδυτή επιδικάστηκε επίσης η ηθική βλάβη.

Το μεταβαλλόμενο τοπίο των ΑΤΜ

Οι καταναλωτές έχουν παρατηρήσει μια σειρά αλλαγών που λαμβάνουν χώρα στα ΑΤΜ τον τελευταίο καιρό, και οι αλλαγές αυτές πρόκειται να συνεχιστούν.

Πολλές τράπεζες έχουν ανανεώσει την εμφάνιση των ΑΤΜ τους, αλλά υπάρχει και μια άλλη αλλαγή που θα περάσει σε μεγάλο βαθμό απαρατήρητη.

Αυτή η επικείμενη αλλαγή επηρεάζει κυρίως τα μη τραπεζικά ΑΤΜ που βρίσκονται σε πολυκαταστήματα, σούπερ μάρκετ και δημόσια κτίρια σε όλη την Ελλάδα. Τα εν λόγω ΑΤΜ βρίσκονται αντιμέτωπα είτε με κατάργηση είτε με αλλαγή ιδιοκτησίας.

Η λειτουργία τέτοιων απομακρυσμένων μηχανημάτων συνεπάγεται υψηλό κόστος και αυξημένη ευπάθεια σε κλοπές, γεγονός που καθιστά πιο βιώσιμη τη θέση τους υπό την εποπτεία μιας εταιρείας μέσω διατραπεζικής συμφωνίας.

Πηγές που γνωρίζουν το θέμα αναφέρουν ότι οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, δεδομένης της πολυπλοκότητας της διαδικασίας.

Ωστόσο, τόσο οι μεγάλες όσο και οι μικρότερες τράπεζες εξετάζουν το ενδεχόμενο πώλησης αυτών των ΑΤΜ είτε μεμονωμένα είτε συλλογικά. Η διαδικασία θα μπορούσε να μοιάζει με εκείνη που χρησιμοποιήθηκε για την πώληση του τομέα της απόκτησης καρτών, όπου το δίκτυο μεταβιβάστηκε σε μια νέα εταιρεία, με τις τράπεζες να διατηρούν ένα μερίδιο.

Αν και το συναλλασσόμενο κοινό μπορεί να μην αντιληφθεί αμέσως αυτή την αλλαγή, είναι σημαντικό να διατηρηθεί επαρκής αριθμός ΑΤΜ.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια ανησυχητική τάση συνωστισμού των ΑΤΜ, που προκαλεί ταλαιπωρία και μεγάλες ουρές, ιδίως για τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.

Προειδοποιητικά σημάδια για ενυπόθηκα δάνεια

Η Τράπεζα της Ελλάδος εξέφρασε ανησυχίες για τα ενυπόθηκα δάνεια στη χώρα.

Σύμφωνα με την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της τράπεζας, ο συνδυασμός της αύξησης των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και της μείωσης του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος εγκυμονεί κινδύνους για την ομαλή αποπληρωμή των στεγαστικών δανείων από τα νοικοκυριά.

Η έκθεση αναφέρει ότι η συνεχιζόμενη εξομάλυνση της νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος αναμένεται να επηρεάσει σταδιακά το κόστος εξυπηρέτησης των δανείων των νοικοκυριών, ιδίως εκείνων με κυμαινόμενα επιτόκια.

Αν και τα χαμηλά επιτόκια στεγαστικών δανείων τα τελευταία χρόνια βοήθησαν τα νοικοκυριά να ανταποκριθούν στις δανειακές τους υποχρεώσεις και να διατηρήσουν τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, παρατηρείται αξιοσημείωτη αύξηση του σταθμισμένου μέσου επιτοκίου των υφιστάμενων υπολοίπων δανείων των νοικοκυριών από τον Ιούλιο του 2022.

Παρά τις προκλήσεις, παρατηρείται σημαντική αύξηση των δανείων που εξασφαλίζονται με κατοικίες στην Ελλάδα.

Οι εκταμιεύσεις το πρώτο εξάμηνο του 2022 αυξήθηκαν κατά 60% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, με την υπογραφή 6.596 νέων δανειακών συμβάσεων. Ενώ η αναζωπύρωση του πληθωρισμού και οι επιπτώσεις του στο διαθέσιμο εισόδημα δημιουργούν σημαντικές πιέσεις, οι προσδοκίες για την ελληνική αγορά ακινήτων παραμένουν θετικές.

Κατανόηση του κλεισίματος τραπεζικών καταστημάτων και του ψηφιακού αποκλεισμού

Η ΠΤΟΕ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Τραπεζοϋπαλλήλων) έχει ξεκινήσει ενημερωτική εκστρατεία για τη μείωση των τραπεζικών καταστημάτων και του προσωπικού.

Η ομοσπονδία απέστειλε λεπτομερές ενημερωτικό σημείωμα στο οποίο περιγράφει τις θέσεις της σχετικά με τη συρρίκνωση των δικτύων και τους περιορισμούς της ψηφιακής τραπεζικής στους αρμόδιους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των υπουργείων, των πολιτικών κομμάτων και των τραπεζικών αρχών.

Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την αντίθεση της ομοσπονδίας στην πανευρωπαϊκή τάση της μείωσης του προσωπικού και του κλεισίματος καταστημάτων λόγω της ψηφιοποίησης, η ΠΤΟΕ τονίζει ότι η υπερβολική συρρίκνωση στην Ελλάδα έχει ως κύριο κίνητρο τα ακραία μέτρα περικοπής κόστους και όχι τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών. Επισημαίνει τις σημαντικές διαφορές μεταξύ της Ελλάδας και της Ευρωζώνης όσον αφορά τη μείωση των υποκαταστημάτων και του προσωπικού.

Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς των τραπεζών σχετικά με τη σημαντική στροφή προς τα ψηφιακά και εναλλακτικά δίκτυα συναλλαγών, η PTOE παρέχει στοιχεία που δείχνουν ότι η Ελλάδα έχει σημαντικά χαμηλότερα ποσοστά ψηφιακής υιοθέτησης σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ομοσπονδία υποστηρίζει ότι τα υποκαταστήματα των τραπεζών και το προσωπικό τους είναι ζωτικής σημασίας για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και αφοσίωσης των πελατών, καθώς παρέχουν βασικές υπηρεσίες και προσωπική αλληλεπίδραση που δεν μπορούν να αναπαραχθούν μόνο με ψηφιακά μέσα.

Η PTOE εκφράζει ανησυχίες για τις συνέπειες του κλεισίματος των τραπεζικών καταστημάτων, όπως η αύξηση των δυσκολιών για τους συνταξιούχους, τους αγρότες, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που δεν έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικά τραπεζικά κανάλια. Επιπλέον, η απόσυρση των τραπεζών από τις τοπικές κοινότητες συνδέεται με την απομόνωση, την υποβάθμιση και την οικονομική παρακμή.

Υποστηρίζει ότι τα ελεγκτικά ιδρύματα, οι ανεξάρτητες αρχές και η κυβέρνηση πρέπει να αντιμετωπίσουν τις πρακτικές συρρίκνωσης στον τομέα και να εξασφαλίσουν εναλλακτικές ευκαιρίες απασχόλησης για τους πληγέντες εργαζόμενους.

Ενώ οι ανησυχίες που εκφράζονται από τις τράπεζες σχετικά με την υπεράριθμη στελέχωση απορρίπτονται από την PTOE, τονίζει τη σημασία της διατήρησης των τραπεζικών υποκαταστημάτων και της αντίστασης στην περαιτέρω μείωση του προσωπικού.

Η ομοσπονδία ζητεί τη συνεργασία μεταξύ της διοίκησης των τραπεζών, των συνδικάτων των εργαζομένων και των τοπικών φορέων για να διασφαλιστεί η επαρκής εξυπηρέτηση των πελατών και η εναλλακτική πρόσβαση σε τραπεζικές υπηρεσίες σε λογικές αποστάσεις.

To top